Севильский цирюльник” аналіз – тема, ідея, художні засоби, жанр допоможуть підготувати літературний паспорт твору.
Детальний Аналіз
«Севильский цирюльник»
П’єр Бомарше
ПАСПОРТ
Автор: П’єр Бомарше
Рік написання: 1775
Жанр: комедія
Головні герої твору “Севильский цирюльник”:
- граф Альмавіва
- Бартоло – доктор медицини, опікун Розіни
- Розіна – вихованка Бартоло
- Фігаро – цирульник
- Дон Базиль – вчитель музики Розіни
- Весна – слуга Бартоло
- Начеку – інший слуга Бартоло, малий і вічно сонний
Основна думка п’єси – ідея моральної переваги простолюдина Фігаро над аристократом Альмавіва.
Проблематика твору “Севильский цирюльник”:
- місце людини в суспільстві;
- проблема честі і відданості кохання, надія, лікарювання;
- соціальна нерівність;
- мистецтво у тогочасному суспільстві,
- втручання людини в особисте життя іншої людини
- влада грошей у суспільстві;
- проблема справедливості, життєвої правди
- безправ’я простого народу;
- свавілля представників пануючої верхівки;
- “право сильного”;
- сенс життя, оптимізм, радість життя, насолода від кожної прожитої хвилини.
Сюжет комедії досить нескладний. Сам автор викладав його так: «Закоханий старий хоче одружитися на своїй вихованці, закоханий юнак … випереджає його і в той же день у нього під носом і в його ж будинку одружується на його вихованці. Ось план, за яким з однаковим успіхом можна побудувати трагедію, комедію, драму, оперу і т. д.».
Бомарше зробив з твору гостру сатиричну комедію, центральним героєм якої виступає спритний і енергійний Фігаро. Син невідомих батьків, вкрадений в дитинстві розбійниками, він з ранніх років доклав чимало зусиль, щоб пробити собі дорогу в житті. Служив ветеринаром, писав п’єси, нарешті, «закинувши за спину торбинку з пожитками», обійшов всю Іспанію: «його добре зустрічали в одному місті, але він потрапляв до в’язниці в іншому, всюди брав гору над обставинами, заслуговував похвалу одних і осуд інших, сприяв хорошій погоді, переносив негоди, сміявся над своєю убогість, голив всіх і, нарешті, оселився в Севільї».
Молодий граф Альмавіва виявляється безпорадним навіть в тому, що стосується його любові до Розини. Він не зміг би вирвати її з рук опікуна Бартоло, якби не хитромудрий план підприємливого, винахідливого Фігаро. У кожній сцені автор, в дусі просвітницької ідеології, демонструє перевагу представника третього стану над знатним іспанським аристократом.
Фігаро тримається вільно і незалежно. Він допомагає графу не з поваги до його званнь, а тому, що граф добре оплачує його послуги. «Бажаючи переконати вас, я не стану вдаватися до пишних фраз про честь і відданість, до фраз, якими зловживають щодня. Скажу тільки: моя вигода може служити вам порукою». Фігаро, таким чином, людина небезкорислива. Але разом з тим він втілює в собі активність і енергію народу, який просвітителі, на кшталт Бомарше, думали використовувати в своєму протистоянні з дворянством і монархією.
Висловити своє ставлення до головного героя “Севільський цирульник” можна так: Це наполегливий, спритний, глузливий, майстер в заплутуванні і розплутуванні інтриг, ніколи не губиться і не сумує, – він вміє знаходити вихід з будь-якого становища.