Данте Аліг’єрі «Божественна комедія»:
Композиція та її роль у розкритті ідейного задуму твору
План відповіді:
- Три частини — божественна триєдність.
- Дев’ять кіл Пекла і центр Землі.
- Дев’ять сфер раю і десяте небо — помешкання божества.
- Сім кіл Чистилища — тимчасове покарання.
Поема ділиться на три частини — «Пекло», «Чистилище», «Рай», що охоплюють увесь уявний загробний світ середньовічної людини. Та поет розглядає його вже з точки зору людини епохи Відродження, яка більше думає про реальне життя. Алегорична цифра три, що втілює божественну триєдність, — свідомий задум письменника. Форма терцини — тривірша — прийнята для всіх частин поеми. Отже, Данте прагнув до гармонії пропорцій. Думкою про гармонію світу пройнятий увесь твір.
Твір називається комедією, згідно з риторикою того часу. Данте говорив, що його комедія написана «середнім» стилем. За поняттями епохи це означає, що в поемі немає ні трагедійної піднесеності, ні навмисного зниження стилю до комічного. «Божественна комедія» — ліро-епічна поема, в якій розповідь про зовнішні події переплітається з ліричними та філософськими роздумами автора.
У центрі художнього світу «Божественної комедії» — Земля — нерухомий центр світу, усередині якого розміщується Пекло. Пекло має форму гігантської лійки, що нараховує дев’ять кіл. У дев’яти колах карається окремий гріх; чим нижче коло, тим тяжчий гріх і покарання. У колі першому перебувають душі тих, хто не скоїв гріха, але вмер нехрещеним і тому за законами церкви не може потрапити в рай, тут Данте зустрічає античних героїв та поетів. У другому колі потерпають за гріховну любов порушники шлюбної вірності. Душі грішників крутяться у вічному вихорі, схожому на вихор їхньої земної пристрасті. Коло третє — ненажери. Коло четверте — скнари й марнотратники
Коло п’яте— гнівні, нудні. Коло шосте — притулок єретиків. Коло сьоме — насильники всіх видів: над ближніми, над майном, над собою. Коло восьме складається з дев’яти ярів, де караються різні види обману: ошуканство, лицемірство, хабарництво, злодійство, спокусництво. В останньому, дев’ятому колі мучаться зрадники, вони мерзнуть у крижаному болоті. Найстрашніший гріх, на думку Данте, — зрада. У центрі Землі, найнижчому місці Пекла, знаходиться Люцифер — ангел, що повстав проти Бога. У трьох своїх пащах він дробить трьох найбільших зрадників: Іуду, що зрадив Христа, вбивць Юлія Цезаря — Брута і Касія. Зрада Христу та імператору — найстрашніший гріх, за уявленням Данте.
Чистилище розташоване на високій горі, оточеній з усіх боків океаном. В кожному із семи кіл Чистилища несуть тимчасове покарання душі померлих, що скоїли нетяжкі гріхи: непримиренні із церквою, недбайливі, такі, що померли не своєю смертю. Тут знаходиться і долина земних володарів.
Рай також складається із дев’яти сфер неба, де живуть у вічному блаженстві душі праведників. Десяте небо утворює Емпірей: помешкання божества, світ вічності. Останні пісні поеми описують утопічну картину раю, де сяють зірки, виблискує різними кольорами вогненна ріка, розцвітають чарівні квіти. Данте змальовує небесну Троянду — втілення християнських ідеалів. У фіналі поеми герою з’являється видіння Бога і йому відкривається ідея Божественної любові.