«Ляльковий дім»
Генрік Ібсен
Конфлікти у творі
У п’єсі «Ляльковий дім» Ібсен заклав основи реалістичної соціально-психологічної драми. Обивательське благополуччя родини адвоката Хельмера розкрилося в ній у найнещасніший і найневблаганніший спосіб, оголивши брехливість моралі, панівних на той час норм родинного життя та горезвісної святості шлюбу.
Соціальний конфлікт драми «Ляльковий дім» полягає в зіткненні природних людських прагнень з антилюдськими, застиглими законами та звичаями суспільства.
Згодом соціальні суперечності у драмі переросли в суперечності моральні, які драматург розв’язав у психологічному плані. Поведінка героїв психологічно глибоко вмотивована: вісім років подружнього життя Нори, про які ми дізналися із передісторії,— це вісім років роздумів і сподівань. І лише у ті три дні, коли героїня, хапаючись за останню надію, боролася за свою сім’ю, за щастя, повністю розкрився її складний духовний світ. Рішення піти з сім’ї далося нелегко, це не емоційне поривання, а глибоко обдуманий учинок.
Психологічний конфлікт — «пробудження» й духовна боротьба Нори, її бажання по-справжньому розібратися в житті, усвідомити себе як особистість.
Сюжетний конфлікт — таємниця і кримінальний учинок Нори як несвідомий виклик буржуазному суспільству, його законам.
Конфлікти твору можна ще поділити на основний, зовнішній та внутрішній:
Основний | Між прагненнями Нори та писаними й неписаними законами тогочасного суспільства, а також між уявним та реальним життям жінки |
Зовнішній | «Бурхливий», навколо шантажу Кроґстада, історії його та фру Лінне |
Внутрішній | У душі Нори |