Коротко та головне про Національний рух на Лівобережній Україні у 2-й пол. XIX ст. ЗНО
На тлі ліберальних реформ 60-70-х рр. XIX ст. відбулася певна активізація національного руху на Наддніпрянщині, в якому все ще переважала культурно-освітня течія. Її представниками стали українофіли, або хлопомани.
Українофіли об’єднувалися у громади. Перша громада була заснована у Санкт-Петербурзі (1859). Біля її витоків стояли колишні учасники Кирило-Мефодіївського братства – В. Білозерський, П. Куліш, М. Костомаров. В Україні найбільш впливовою була київська громада, навколо якої згуртувалися викладачі та студенти Київського університету. Спільником цієї громади вважався В. Антонович (1834-1908). Серед її членів було чимало видатних діячів української культури: О. Русов, М. Лисенко, І. Нечуй-Левицький, О. Чубинський та інші.
Громадівці опікувалися діяльністю недільних шкіл, сприяли поширенню історичних знань і творів українських письменників. Черговий спалах польського національно-визвольного руху (1863) призвів і до репресій у бік українського руху. Почалися обшуки, арешти, закриття недільних шкіл. Остаточно підірвав громадівський рух циркуляр царського міністра П. Валуєва. Він передбачав скорочення видання книг, українською мовою дозволялося видавати лише художню літературу, публікації наукового, релігійного та педагогічного характеру заборонялися. Українська мова повністю вилучалася з навчального процесу.
Відновлення культурно-просвітницької діяльності громад відбулося тільки на поч. 1870-х рр. На той час «старі» громадівці мали тільки одну організацію – Київську. Її безсумнівним лідером був М. Драгоманов (1841-1895), який виступав за широку автономію для України та перетворення Російської імперії на державу з федеративним устроєм. «Молоді» громадівці (І. Лучицький, О. Кістяківський, Г. Галаган) групувалися навколо Південно-Західного відділення Російського географічного товариства (1873).
На нове пожвавлення громадівського руху царат відповів Емським актом, що звів нанівець можливості для легальної культурно-освітньої діяльності представників національного руху.
У 1870-ті рр. відбулася радикалізація поглядів частини дворянської та різночинської інтелігенції. Вони склали основу народницького руху, найбільш радикальні представники якого у 1881 р. вчинили вдалий замах на імператора Олександра (Александра) II. Набирає сили робітничий рух, всередині якого неабиякою популярністю користувалися ідеї марксизму (з 1875 р. у Одесі діяв «Південноросійський союз робітників»).
Протягом 1880-х рр. більшість учасників громадівського руху емігрували за кордон. Ті, що залишилися, здебільшого групувалися навколо історико-етнографічного журналу «Киевская старизна» (1882-1906).
В умовах кризи громадівського руху нове дихання розвитку національного руху надало «Братство тарасівців» (1891-1893), створене студентами Харківського університету (М. Махновський, І. Липа, Б. Грінченко). «Тарасівці» критикували громади за аполітичність. Натомість вони хотіли створити розгалужену таємну організацію, яка мала боротися за єдність українських земель та їх повну автономію.
Дати
1859 р. – створення першої громади у Петербурзі.
1863 р. – Валуєвський циркуляр.
1876 р. – Емський акт.
Запам’ятайте
Громадівський рух – сукупність культурно-освітніх організацій, що діяли у 60-70-х рр. XIX ст. та мали на меті підтримку народної освіти, дотримання свободи літературного слова, поширення національної ідеї, формування національної свідомості.
«Основа» – перше українське періодичне суспільно-політичне і літературно-мистецьке видання у Російській імперії. Журнал видавався у Петербурзі (січень 1861 – вересень 1862 р.).