Коротко та головне про Зміни у розвитку промисловості й сільського господарства Наддніпрянщини у 2-й пол. XIX ст. ЗНО
Скасування кріпосного права сприяло формуванню ринка вільнонайманої робочої сили та пришвидшило завершення промислового перевороту. У 2-й пол XIX ст. у більшості українських губерній вже переважала капіталістична форма господарювання.
У промисловості першість належала цукровій (80% виробництва цукру на загальноросійському ринку), машинобудівній. У 2-й пол. 1890-х рр. з’являються такі промислові гіганти, як Харківський та Луганський паровозобудівні заводи. Станом на 1900 р. українські губернії давали 52% загальноімперської виплавки чавуну та 70% видобутку вугілля.
Із сер. 1860-х рр. починається активне будівництво залізниць. Першою стала Одеса – Балта (1865), у 1869 р. потужний залізничний вузол починає дію у Харкові.
Сільське господарство переважно розвивалося прусським шляхом. Існували капіталістична і відробіткова системи господарювання. Аграрна реформа 1861 р. прискорила розшарування селянства. Біднота становила 60%, середняки 25%, куркулі – 15%. Найбільш заможними родинами були династії підприємців Терещенків, Харитоненків, Симиренків. Стрімко зростала кількість робітників – до 2,5 млн у 1900 р. Найбільшими містами були: Одеса (404 тис.), Київ (248 тис.).
Дати
1882 р. – початок телефонного зв’язку (Одеса).
1892 р. – пуск першого трамваю (Київ).
Запам’ятайте
Джон Юз (1814-1889) – британський гірничий інженер, був одним з перших закордонних інвесторів у промисловість Росії. У 1869 р. заснував металургійний завод на Донбасі, при якому виникло місто Юзівка (Донецьк).