Коротко та головне про Розвиток української культури у 2-й пол. XVII-XVIII ст. ЗНО
Українська наука і культура на межі ХVII-ХVIII ст. перебувала під впливом ідей Відродження. Це себе виявило у затвердженні стилю «бароко» (від італ. «bагоссо» – дивний, химерний). В Україні європейське бароко набуває самобутніх рис, зумовлених специфікою суспільних умов життя, і тому його слушно називають українським, або козацьким бароко. Його розквіт припадає на добу правління гетьмана І. Мазепи.
Наприкінці XVII ст. оформлюється національна школа, українського бароко. До її представників належали архітектори: І. Григорович-Барський, С. Ковнір, Й. Шедель, І. Зарудний, І. Батіст. Найвидатнішими спорудами українського бароко є Покровський собор у Харкові (1689), Собор Святого Юра у Львові (1762), Успенський собор у Почаєві. Скульптори звертаються до типових для бароко символіки, ефектів освітлення, алегоричних персонажів, поєднання різних матеріалів (камінь, метал, дерево). Визнання отримали роботи галицького скульптора І. Пінзеля.
Стиль бароко в українському живописі позначений національною індивідуальністю. Переважала релігійна тематика, разом з тим вона набуває ідей гуманізму активізується розвиток різноманітних форм настінного розпису, іконопису, портрета. В повній мірі український портретний живопис виявив себе у жанрі парсунів (світські портрети). Його представники: І. Руткович, Й. Кондзелевич.
Представники літератури українського бароко звертались до релігійних сюжетів, використовували біблійну символіку, алегорії, закодовані тексти. Серед авторів найбільш відомими були: І. Галятовський, Л. Баранович, С. Яворський та ін.
Зароджується українська філософська думка. Її формування відбувалося під впливом ідей Просвітництва. Видатними українськими філософами були Ф. Прокопович, Г. Сковорода (1722-1794).
Визначними історичними творами стали «козацькі літописи», авторами яких були Самовидець, Г. Граб’янка, С. Величко. Вони відходять від традиційного хронологічного переліку подій і використовують різні козацькі документи, щоб не лише висвітлити, але й осмислити їх.
Художня культура 2-пол. XVIII ст. розвивалась під впливом класицизму. В Україні класицизм через несприятливі історичні обставини не зміг перетворитися у цілісну систему. Архітектура класицизму (ампір) поширюється із 70-х рр. XVIII ст. Її характерні риси: монументальність, симетричність; простота і суворість; гладка, без прикрас поверхня стін; використання колон. Зразки класицизму: Спасо-Преображенський собор (Новгород-Сіверський), дзвіниця Успенського собору (Харків). Створювалися палацово-садибні комплекси: «Олександрія» (Біла Церква), «Софіївка» (Умань).
У XVIII ст. набуває розквіту портретний живопис. Найвидатнішими художниками-класицистами в Україні були Д. Левицький, А. Лосенко, В. Боровиковський.
Відчутним у названу добу був розвиток музики в Україні. Провідне місце у музичній творчості ХУІІ-ХУІІІ ст. займали вокальні концерти світського і церковного характеру. Музичною столицею Лівобережжя став Глухів, де існувала спеціальна музична школа. Видатними українськими композиторами XVIII ст. були М. Березовський (1745-1777), Д. Бортнянський (1751-1825).
Дати
1661 р. – відкриття Львівського університету.
1701 р. – відкриття Києво-Могилянської академії.
1738 р. – заснування Глухівської музичної школи.
Запам’ятайте
Феофан Прокопович (1681-1736) – український богослов, філософ, літератор. З 1704 р. – викладач філософії, риторики Київської академії, з 1710 р. – її ректор. У 1716 р. переїхав до Петербурга, де очолив Синод. Ф. Прокопович зробив певний внесок у розвиток української філософії, історії, політичної думки та літератури.