Коротко та головне про зародження Суспільно-політичного руху у Наддніпрянській України XIX ст. Зародження національного руху, Декабристський рух, Кирило-Мефодіївське братство
Феодально-кріпосницька система, яка домінувала в Росії, викликала обурення не тільки селянства, але й прогресивно мислячих представників інших суспільних верств. Поширення ідей Великої Французької революції, Вітчизняна війна 1812 р. та європейський похід російської армії прискорили формування таємних організацій, що мали на меті зміну існуючого ладу.
Спершу виникали масонські ложі: «Вмираючий сфінкс» (Харків), «З’єднані слов’яни» (Київ), «Любов до Істини» (Полтава) тощо. Вони об’єднували військових, чиновників, поміщиків. Масонами були І. Котляревський, В. Капніст, В. Лукашевич. Діяльність масонських лож, як потенційно небезпечна, була заборонена царським указом у 1822 р.
Логічним продовженням масонства стала поява декабристського руху. В Україні він був представлений «Південним товариством». Здебільшого його діяльність охоплювала Правобережжя, де існували управи у Тульчині (П. Пестель), Кам’янці (С. Волконський) та Василькові (С. Муравйов-Апостол і М. Бестужев-Рюмін). Програмним документом «Південного товариства» стала «Руська правда», розроблена П. Пестелем. Основними її положеннями стали: повалення самодержавства, скасування кріпацтва, демократизація життя, створення республіканського ладу. Проте будь-якого особливого статусу для українських земель не передбачалося. Після несподіваної смерті імператора Олександра І декабристи спробували підняти повстання, але обидві спроби (у грудні 1825 р. у Петербурзі та у січні 1826 р. в Україні) зазнали невдачі. Головна причина поразки декабристів – відсутність сталих контактів з народом.
Всупереч асиміляційній політиці імперської влади, на межі ХVIII-ХІХ ст. у Наддніпрянщині активізуються процеси національно-культурного відродження, формування української інтелігенції, що складе основу національного руху. В цей час її представники найбільшого значення надавали виявленню та збереженню рис української етнічної самобутності. Осередками інтелігенції ставали університети. Першим у Наддніпрянщині було відкрито Харківський університет (1804), згодом університет з’являється і у Києві (1834).
Вагомий внесок у розвиток національного руху належить Кирило-Мефодіївському братству. Біля витоків організації стояли М. Костомаров, М. Гулак, В. Білозерський. Частим гостем на зборах товариства був Т. Шевченко. Свої програмові засади члени братства сформулювали у «Книзі буття українського народу» та «Статуті Слов’янського братства».
Кирило-мефодіївці вірили у можливість створення демократичної федерації християнських православних слов’янських республік. Участь Росії в ній не передбачалася. Крім того, серед основних цілей братства було скасування кріпосного права та станового розподілу суспільства, загальна демократизація, розвиток національних мов і культур.
Щодо шляхів реалізації програмних цілей, серед членів братства не було єдності: помірковані (В. Білозерський, М. Костомаров) розраховували на поступове реформування суспільства, тоді як радикали (М. Гулак, Т. Шевченко) виступали за організацію народного повстання. Навесні 1847 р. братство було викрито, а його активні учасники репресовані.
Дати
1798 р. – вихід «Енеїди» І. Котляревського,
1830-1831 рр. – польське повстання проти царату, яке охопило і землі Правобережної України.
1846-1847 рр. – діяльність Кирило-Мефодіївського братства.
Запам’ятайте
Нація – етнічна спільнота з єдиною мовою і самосвідомістю. Історична спільність людей, що складається на певній території та має сталі економічні зв’язки, власну літературну мову, деякі особливості культури і характеру.