Варіант 1
Кількість слів: 291
Як на мене, мода й мистецтво, незважаючи на численні їх взаємозв’язки, мають абсолютно різну природу й закономірності розвитку, що й унеможливлює диктат моди в мистецтві.
Для такого твердження є серйозні підстави. По-перше, мистецтво — це вияв єства людини, її духовності. Унікальне поєднання таланту й життєвого досвіду митця, його сумління й відповідальності за те, щоб передати в музиці чи в поезії, у скульптурі чи на полотні неповторність власного художнього відкриття, стати «безсмертним дотиком до душі» (Ліна Костенко) — ось у чому сутність мистецтва. І навіть тимчасове невизнання твору, який надто відрізняється від модних чи панівних у певний час смаків, не може знищити ні пристрасного натхнення автора, ні художньої вартості його творінь. Прикладів цього в історії мистецтва не бракує. Так, Вінсентові Ван-Гогу за життя вдалося продати лише одну картину, а нині його вважають одним із найвидатніших митців світу.
По-друге, мода стосується переважно іміджу, а визначається інтересами промислових корпорацій, що отримують зиск, використовуючи прагнення людей здаватися (бути — не обов’язково!) успішними, значущими, сучасними, привабливими в основному за допомогою зовнішніх атрибутів. У зв’язку з цим згадаймо хоча б про дитячі іграшки. Наприклад, лялька Барбі, а згодом Кен і дорогі аксесуари для них, розрекламовані як престижні, «статусні» для дівчаток, дали шалені прибутки виробникам.
По-третє, будь-який зовнішній тиск на митця — з боку влади, ідеологів, спонсорів, моди — обмежує свободу творця, дозволяє маніпулювати ним. Яскравим є образне втілення цієї думки в поемі Лесі Українки «Давня казка»: поет, головний герой твору, відмовляється від «золотих лаврів», обминає «золотії тонкі сіті», які змусили б його забути про власне призначення, а основою щасливої творчої долі вважає волю й вірність власним ідеалам.
Отже, справжнє, вічне мистецтво не підвладне моді. Основою художньої творчості є унікальний духовний світ геніальної особистості, а мода слугує інтересам великого капіталу. Залежати від моди означає для митця втратити свободу творчого самовираження, власну неповторність.
Варіант 2
Кількість слів: 288
Я переконана, що справжнє мистецтво ні за яких обставин не може бути підвладне моді; більше того; усяке намагання написати картину або вірш, створити скульптуру або музику, керуючись при цьому тенденціями моди, може призвести лише до того, що матимемо сурогат, а не мистецький твір.
На користь цієї думки є чимало вагомих аргументів. По-перше, мистецтво неповторне, як і його колиска, і доба народження. У його основі — натхнення та творчий пошук маляра, письменника, композитора, скульптора, які прагнуть осягнути те нове, що з’явилося в довкіллі й у свідомості людей певного часу, і передати його за допомогою відповідних художніх образів. Мистецький твір унікальний, спроби зробити щось подібне є зазвичай дешевими підробками. За прикладами не треба далеко ходити. їх безліч і в історії, і в сучасному житті. Пригадаймо хоча б численних епігонів Івана Котляревського, яких захопила можливість описати сучасні їм реалії в подібному до «Енеїди» творі. їхні імена відомі нині хіба що дослідникам літератури початку дев’ятнадцятого століття. А класикою, справжнім шедевром стала саме «Енеїда» Івана Котляревського, якому вдалося в бурлескно-травестійній поемі глибоко й неповторно висвітлити різні аспекти тогочасного життя українців.
По-друге, орієнтація на масові смаки, на зовнішні атрибути, популярність, тиражування подібного — на все те, що невіддільне від моди, є згубною для мистецтва, якому притаманний індивідуальний творчий пошук. Яскраве художнє втілення цієї думки знаходимо в повісті Миколи Гоголя «Портрет», головний герой якої художник Чартков, прагнучи стати модним, відомим і визнаним, поступово втратив свій дар і, знищивши в собі митця, не творив, а руйнував красу.
Таким чином, не можна створити вічних, по-справжньому вартісних творів мистецтва, якщо орієнтуватися на моду, прагнучи популярності. Мистецтво неповторне, унікальне, як і кожна епоха, воно виникає з внутрішньої, духовної потреби талановитої особистості; мода мінлива й недовготривала, вона виявляється переважно в зовнішніх формах; те, що є природним для моди, згубне для мистецтва.