Українські суспільно-побутові пісні
«Пісні для України все: І поезія, й історія, і батьківська могила. Покажіть мені народ, у якого було б більше пісень. Наша Україна дзвенить піснями. Виклад пісень… як жіночих, так І козацьких майже завжди драматичний ознака розвитку народного духу й діяльного, неспокійного життя, яким довго жив народ». Ці слова належать видатному письменникові М. Гоголю.
Справді, Україна здавна славиться своєю народнопісенною творчістю. Уявіть пісенний фонд нашого народу становить понад 300 тисяч творів! Це духовна скарбниця України.
Які пісні входять до суспільно-побутових пісень?
Це – козацькі, кріпацькі, чумацькі, бурлацькі, рекрутські та солдатські, наймитські й заробітчанські пісні. Усі різновиди суспільно-побутових пісень об’єднує те, що в них відображені настрої народу, викликані різними явищами суспільного життя.
У суспільно-побутових піснях відтворене життя наших пращурів, яке через різні обставини примушувало їх заради миру, спокою й добробуту своїх родин покидати домівки й іти в козацькі походи, чумакувати, а то й не зі своєї волі відбувати солдатчину чи жити в кріпацтві.
Кріпацькі пісні відображають тяжке підневільне життя селян, протест проти приниження людської гідності й безправ’я. У рекрутських і солдатських піснях звучить туга за рідним краєм, домівкою, родиною.
У них висловлено протест проти панів, які насильно віддали в солдати українських хлопців-кріпаків. Бурлацькі пісні також сповнені тугою за батьківщиною, сім’єю; у них передано важку працю бурлака й зневажливе ставлення хазяїна до нього:
Та ще бурлака не послався,
А хазяїн вже й проспався.
— Вставай, бурлако, за волами
З ремінними батогами;
Не вбувайся, не вмивайся,
Нема свитки — не вдягайся,
За волами поспішайся!
До бурлацьких пісень тематично близькі наймитські й заробітчанські. У них також ідеться про долю наймита, якого хазяї зневажають, примушують після тяжкої роботи в полі ще й носити воду, пасти худобу, а буває й віддають його в солдати замість свого сина.
Козацькі пісні
Пісні цього циклу найтісніше пов’язані з Історією нашої країни. У них оспівано героїзм захисників рідної землі, їхню готовність пожертвувати родинним затишком і навіть життям заради її незалежності. Саме в козацьких піснях досягають емоційного зеніту мотиви прощання з родиною та героїчної загибелі козака. Надзвичайно романтично відтворено картину проводів Війська Запорозького в пісні “Ой на горі да женці жнуть”. Перед очима постає уявна картина, навіяна піснею: хвилюються дозрілі хліба, женці жнуть пшеницю, а коли розігнули натомлені спини, помічають неподалік Військо Запорозьке; ось упізнаваний усіма ще молодий Дорошенко, а ось і бувалий Сагайдачний з його постійними супутниками – тютюном і люлькою…
У козацьких піснях передусім відображено емоції героя, а не самі вчинки. Тужливий настрій самотнього, безталанного козака, його загибель тонко передано в пісні “Стоїть явір над водою…”.
Розпач і біль матері емоційно передано в козацькій пісні “Гомін, гомін по діброві”. Ця пісня побудована на діалозі матері, яка не хоче підпускати сина на вірну смерть, і сина, який намагається заспокоїти неньку. Спочатку слова матері видаються прокльонами, але це лише на перший погляд, насправді ж вона емоційними й зболеними слонами застерігає сина, аби той передумав і не йшов у козацький похід, бо боїться його втратити. Зворушливою є остання частина пісні, де мати виявляє всю свою лагідність до сина. Ця родинна сцена ніжна, сповнена материнської надії та ласки: «Вернись, синку, додомоньку,/ Змию, зчешу головоньку / Та постелю постеленьку».
Пафос твору
Прочитавши козацькі пісні, ви, мабуть, зауважили, що вони сповнені натхнення й запальності. Особливо це помітно в пісні «Ой на горі да женці жнуть». У ній звучать ноти оптимізму, завзяття, душевного під несення, а це ознаки пафосу. Пафос (з грецьк. почуття, пристрасть) це натхнення, почуття ентузіазму, пристрасне переживання душевного піднесення, викликане певною Ідеєю чи подією. У пафосі емоційне напруження й думка є одним цілим.
Чумацькі пісні
Розквіт чумацтва в Україні припадає па XVIII — початок XIX ст., хоча воно відоме вже з XV ст. Чумаки торгували здебільшого сіллю та рибою, які привозили волами з берегів Азовського й Чорного морів та з Дону. Їхнє життя в дорозі, напади грабіжників, розлуку з родиною відтворено в піснях цього циклу. У чумацьких піснях часто розповідається й про причини, які змушували селян поневірятися.